Genom pandemin har vi snabbt vant oss vid att ha kontakt med våra leverantörer och kunder på en nytt sätt. Efter pandemin kan vi därför göra stora besparingar. Ett företag som lär sig hålla balansen mellan det digitala och det fysiska har mest att tjäna på utvecklingen.
Många anställda och företag har under pandemin upptäckt att det finns vissa fördelar med att arbeta hemifrån. Anställda beskriver att de blivit mer effektiva och sparar restid. Vi ser också tendenser till att fastighetsbolagen skapar lokala kontorsshubbar, där man tillfälligt kan sitta och jobba. Men de flesta av oss kan nog också skriva under på att vi saknar den sociala dynamiken och energin som finns när man träffas på ett fysiskt Expo.
Den allmänna uppfattningen är att företagen nu börjar ställa om mot att medarbetarna vill arbeta hemifrån fler dagar i veckan än tidigare, då finns en risk att kontoren kommer upplevas energilösa och tråkiga samt att personalen inte ser någon större anledning att åka dit.
Det gör att det fysiska lokala Expot fyller ännu större funktion, då man enkelt träffar kollegor under en lunch och får pratat jobb.
Vi på Slussen.biz har utvecklat vår digitala lösning sedan 1996 och det ligger helt i vår digitala kommunikationsstrategi att arbeta både virtuellt och fysiskt. Med dagens krav på säljdrivande kommunikation genererad av dynamisk data krävs effektiva IT-verktyg som klarar både fysiska- och digitala kundmöten. Gärna med en fot i verkligheten.
Ett företag som använder sig av våra olika specialverktyg är Bevent Rasch. Slussen.biz har fått en pratstund med Anders Freyschuss, VD på Bevent Rasch, en marknadsledande leverantör av ventilationsprodukter.

Anders, hur ser du på den digitala utvecklingen?
-Det började stapplande för 1,5 år sedan. Nu har vi tränat och har blivit riktigt proffsiga på att möta kunder digitalt. På DigiVent gör vi det i ett professionellt sammanhang. Vi vill att våra kunder skall fortsätta att använda även denna kanal. Det är ekonomiskt bra för alla och vi får snabbt direktkontakt, som gör att våra säljare effektivt kan jobba vidare.
Vad är den största utmaningen för proffsiga kundmöten?
-Mediet kräver full uppmärksamhet, vilket gör att vi måste vara proffsiga för att behålla besökarna. Vi tycker att det är väldigt bra när kunderna går vidare till vårt lokala "Breakout room". Då kan vi prata precis som när vi har fysiska möten.
Varför deltar ni på DigiVent?
-Vi har alltid varit med Slussen.biz och vill visa att vi är marknadsledande. På Slussen.biz letar man naturligt information och det blir naturligt för oss att vara med. Är man marknadsledande så vill man synas i rätt sammanhang.
Vad har ni visat denna gång?
Vi har många produktnyheter och koncentrerade oss denna gång på vårt nya yttervägsgaller Caligo, berättar Anders Freyschuss. Våra två frontfigurer Niklas Johansson och Erik Jisvall har skött våra presentationer, denna gång.

Vi har också visat våra nya säkerhetsgaller, Brig. Bilderna är suddiga för risken att hamna i orätta händer.


- Efter sommaren, ser vi en öppning att börja träffas fysiskt igen om Folkhälsomyndigheten tillåter, säger Christina Andersson Projektledare på Expo. Då hoppas vi på Slussen.biz att vi kan köra en kombination av ExpoVent och DigiVent. Då kan vi träffas både i verkligheten och för besökare som har förhinder kan träffa sina leverantörer en egen dag helt digitalt.
Här är några röster från nöjda besökare på DigiVent i Västra Sverige.
Kasper Ståhlgren från Bevego: "Bra DigiVent idag!" Expovent har alltid varit bra och även nu digitalt. Det är alltid kul och intressant att se lite nyheter"
Sebastian Dobrescu på Vätterstadens installationsprojektering AB (Vipro) i Jönköping:
Mycket bra event!! Hatten av! Säg till när det är fler event av denna karaktär, det var mycket bra.
| Dela |
|
Tillbaka |
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.
Trollhättans stad och Uppsala kommun har beviljats stöd från Energimyndigheten för ett nytt utvecklingsprojekt som ska hjälpa kommuner att planera energifrågor i industri- och verksamhetsområden.
Plåt & Ventföretagen presenterar en ny och omfattande konjunkturrapport gällande läget i plåt- och ventilationsbranschen.
Forskningsprogrammet Resurseffektiv bebyggelse förlängs till 2031 och en ny utlysning öppnar 11 juni.
Visste du att ditt avlopp kan spara energi? Poddvärdarna Mats och Kay har snackat avloppsvärmeväxling med energiexperten Roland Jonsson.
Pilotprojektet Resilient Syd har kartlagt behovet av och tillgången till energi vid höjd beredskap i södra Sverige. En övergripande slutsats är att försörjningskedjan behöver stärkas.
Boverkets byggprognos i juni visar ett svagare påbörjande av bostadsbyggandet under 2026 jämfört med Boverkets senaste byggprognos (mars 2026). Det finns dock ljus i tunneln.
Hur ser läget gällande kompetensförsörjning inom VA ut? Svenskt Vatten summerar i en rapport läget för 2025.