Tillverkaren Polygiene hotar med stämning av Svenskt Vatten om organisationen inte upphör med sina uppmaningar att inte använda produkter som innehåller silver. Det berättar Svenskt Vatten i ett pressmeddelande.
Svenskt Vattens kampanj mot onödig, miljöfarlig användning av silverprodukter hotas med stämning och vite. Om inte Svenskt Vatten omedelbart upphör med uppmaningar att inte använda till exempel träningskläder behandlade med silver kommer tillverkaren Polygiene att lämna in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen. Svenskt Vatten kommer att fortsätta arbetet att få bort giftiga ämnen ur vattnets kretslopp.
- Det är beklagligt att Polygiene försöker sätta munkavel på oss. Konsumenterna har förstås all rätt att få veta vad de köper och vilken skada dessa produkter gör på miljön, säger Pär Dalhielm, vd på Svenskt Vatten.
Sedan problemet med silver i textilier uppmärksammades på allvar har stora detaljhandelskedjor och tillverkare slutat sälja produkterna, blanda annat Haglöfs, Stadium, Peak Performance och Naturkompaniet. Andra tillverkare struntar i varningssignalerna.
- Forskningen på området är glasklar. Silver är en biocid, ett gift, och utgör ett allvarligt hot mot såväl vattnets kretslopp som bottenlevande organismer i sjöar och hav, säger Anders Finnson, miljöexpert på Svenskt Vatten. Och silvret i textilier tvättas ur och försvinner ut i naturen med sköljvattnet.
Även Kemikalieinspektionen är medvetna om problemet och har inlett en tillsynsinsats tillsammans med 60 kommuner för att bland annat kontrollera att silverbehandlade produkter är korrekt märkta.
- Tillgång till kunskap och information om produktinnehåll och miljöpåverkan är helt centralt för konsumenterna. Jag blir uppriktigt oroad av att ett svenskt, noterat bolag försöker begränsa den informationen genom hot och påtryckningar, avslutar Pär Dalhielm, vd på Svenskt Vatten.
Källa: Svenskt Vatten
| Dela |
|
Tillbaka |
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med verktyget Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.