SKL avstyrker ett generellt krav på individuell mätning och debitering (IMD) av uppvärmning i flerbostadshus. Breda svenska erfarenheter visar att det inte bidrar till energieffektivisering, skriver man i ett pressmeddelande.
– Individuell mätning och debitering tar bort fastighetsägarens incitament att energieffektivisera. Breda svenska erfarenheter visar dessutom att inomhustemperaturen ökar vid individuell mätning. Regeringen bör med stöd av ett fördjupat underlag avstå från att införa krav på individuell mätning och debitering, säger Anders Knape, ordförande för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).
EU-kommissionen driver ett överträdelseärende mot Sverige för att inte ha infört krav på individuell mätning och debitering (IMD) av uppvärmning och tappvarmvatten enligt EU:s energieffektiviseringsdirektiv. I dag har SKL yttrat sig till regeringen.
Om det trots allt införs krav på IMD för uppvärmning anser SKL att kraven måste begränsas ytterligare, exempelvis för flerbostadshus som av kulturhistoriska hänsyn har begränsade möjligheter att energieffektivisera.
– Om krav på IMD införs bedömer vi dessutom att det blir svårt för byggnadsnämnderna att prioritera tillsyn av utredning och införande av en i regel tveksam och olönsam IMD i relation till sin kärnverksamhet att underlätta byggande av bostäder, lokaler och infrastruktur, säger Anders Knape.
| Dela |
|
Tillbaka |
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med verktyget Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.