
Gabriella Castegren, juryns ordförande och klimatexpert på Sveriges Allmännytta.
Fem bostadsföretag belönas med utmärkelsen årets bästa klimatinitiativ i allmännyttan. Tillsammans med ytterligare 182 företag gör de stora insatser för att minska allmännyttans klimatavtryck.
– Alla medlemsföretag som deltar i Klimatinitiativet gör ett fantastiskt arbete för att minska sin klimatpåverkan. Årets fem vinnare är alla tydliga exempel på hur bostadsbolag på olika sätt kan bidra till en mer miljömässigt hållbar utveckling, säger Gabriella Castegren, juryns ordförande och klimatexpert på Sveriges Allmännytta.
De fem vinnarna är:
Kalmarhem vann kategorin ”Fossilfritt” för att genom ett tydligt och målinriktat ledarskap ha nått målet om fossilfrihet år 2020. All el, all fjärrvärme och allt drivmedel till fordon är förnybar och därmed fossilfri. Nyckeln till framgång var en kombination av modiga beslut för att uppnå stora förändringar av personalens egna transporter och metoder för nudging.
Gavlegårdarna vann kategorin "Energieffektivisering" för att drastiskt ha minskat energianvändningen genom lägenhetsvis temperaturmätning i samtliga lägenheter samt genom styrning på medeltemperatur. De belönas också för att de provar en AI-lösning för ytterligare optimering.
Kopparstaden vann kategorin "Effekttoppar och förnybar energi" för att de tillsammans med andra lokala aktörer har skapat förutsättningar för att anlägga en fastbränslepanna som eldas med biobränsle och ett närvärmenät i ett samhälle med färre än 1000 invånare. Projektet visar att betydande klimatnytta kan göras om ett helhetsgrepp tas tillsammans med energiföretaget på orten.
Helsingborgshem vann kategorin "Klimatkrav på leverantörer" för att på ett outtröttligt och kreativt sätt drivit ett omfattande och nytänkande klimat- och hållbarhetsarbete. Helsingborgshem visar att det går att kombinera krav på låg klimatpåverkan och låg kostnad i upphandlingar så att fler får råd att bo klimatsmart.
Uppsalahem vann kategorin "Klimatsmart boende" för att med stort engagemang ha utvecklat stadsdelen Bäcklösa med avstamp i ekosociala åtgärder. Med satsningar på exempelvis mobilitet, arbetstillfällen för kvinnor, miljörum, obemannade butiker och nudging för sopnedkast visar de på ett helhetsperspektiv vid stadsdelsutveckling.
Klimatinitiativet är ett upprop initierat av Sveriges Allmännytta för att minska utsläppen av växthusgaser. Målet är att de allmännyttiga bostadsföretagen ska vara fossilfria senast år 2030 och att energianvändningen ska minska med 30 procent. Idag deltar 187 medlemsföretag som tillsammans har mer än 750 000 lägenheter.
Läs mer om tävlingen "Bästa klimatinitiativen 2021".
Källa: Allmännyttan
| Dela |
|
Tillbaka |
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med verktyget Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.