
Full fart på ExpoVent i Solnahallen. Foto: Ulrik Hammarsträng
I maj 1986 spelade Europe i Solnahallen. I november 2021 fanns ExpoVent på plats i samma arena med helt andra tongångar.

Maryam Fakharzadeh och Håkan Askemar hos Ekovent är beredda att ta emot intressade besökare. Foto: Christina Andersson
I Ekovents monter finns Håkan Askemar och Maryam Fakharzadeh och tar emot besökarna.
- Vi visar bland annat upp vårt nya flerbladiga brand- och brandgasspjäll RBG-1. Fördelarna med flera blad är att det blir bättre tryckreglering, lägre tryckfall och väger mindre.

Jakob Törnqvist med besökare i Produals monter. Foto: Ulrik Hammarsträng
I Produals monter finns Jakob Törnqvist och kollegan Pasi Hiljanen som berättar om vilka nyheter man visar upp på den här rundan av ExpoVent.
- Hos Produal presenterar vi bland annat Proxima-MESH. Det är ett trådlöst system som kan hantera upp till 100 tempratur-, fukt- och koldioxidgivare. Noderna förlänger sin egen räckvidd genom att reptera varandra. Vi har också en helt ny partikelmätare som kommit in via det nyligen förvävarade finska företaget HK Instruments. Den mäter VOC, PM1-PM10 och temperatur.
Vi får också en pratstund med en nöjd ExpoVent-besökare, Kai Heikkilä, som är driftsansvarig på Åke Sundvall Fastighet AB.
- Jag har hittat mycket spännande. Jag gillar att det är så nischat och så koncentrerat. På större mässor är det mycket svårare att hitta rätt, medan här hittar jag något intressant i varje monter. Jag tycker att Produals inomhusgivare med radiolänk är intressant. Bland annat för att man slipper extra kostnader för molntjänster. Jag blev också intresserad av Abelkos styrsystem som är helt öppet, programmerbart och känns mer användarvänligt än det system vi använder nu. I Bevent Raschs monter fanns ett tilluftsgaller som förhindrar att snö kommer in, något som annars ofta är ett problem. Vi håller på att bygga parhus och där skulle eventuellt Selekos ångbefuktare, som de valt att kalla "den lilla killen" kunna vara intressant. Man ansluter den till värmeväxlaren i FTX-aggregatet vilket ger en energieffktivisering och bättre luft. Det är något som jag ska kika närmare på. Jag blev också nyfiken på deras system för befuktning av frukt och grönt i butik med rening med hjälp av omvänd osmos för att undvika legionella. Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med besöket.
Tidigare i veckan har ExpoVent besökt Visby och imorgon står Nyköping på tur.
Text: Ulrik Hammarsträng
Foto: Christina Andersson och Ulrik Hammarsträng
| Dela |
|
Tillbaka |
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.
Trollhättans stad och Uppsala kommun har beviljats stöd från Energimyndigheten för ett nytt utvecklingsprojekt som ska hjälpa kommuner att planera energifrågor i industri- och verksamhetsområden.
Plåt & Ventföretagen presenterar en ny och omfattande konjunkturrapport gällande läget i plåt- och ventilationsbranschen.
Forskningsprogrammet Resurseffektiv bebyggelse förlängs till 2031 och en ny utlysning öppnar 11 juni.
Visste du att ditt avlopp kan spara energi? Poddvärdarna Mats och Kay har snackat avloppsvärmeväxling med energiexperten Roland Jonsson.
Pilotprojektet Resilient Syd har kartlagt behovet av och tillgången till energi vid höjd beredskap i södra Sverige. En övergripande slutsats är att försörjningskedjan behöver stärkas.
Boverkets byggprognos i juni visar ett svagare påbörjande av bostadsbyggandet under 2026 jämfört med Boverkets senaste byggprognos (mars 2026). Det finns dock ljus i tunneln.
Hur ser läget gällande kompetensförsörjning inom VA ut? Svenskt Vatten summerar i en rapport läget för 2025.