VA SYDs ansökan om ett nytt miljötillstånd för vattenuttag från Grevie vattentäkt har godkänts av Mark- och miljödomstolen i Växjö. Med det nya tillståndet kan VA SYD anlägga 20 nya dricksvattenbrunnar och mer än fördubbla leveransen av råvatten till Bulltofta vattenverk i Malmö.
- Vi förnyar Grevie vattentäkt för att bidra till en trygg och säker dricksvattenförsörjning även i framtiden, säger Ulrika Sabel, strateg inom dricksvatten på VA SYD.
Grevie vattentäkt ligger i Staffanstorps kommun och från 70 m djup pumpar VA SYD härifrån upp grundvatten från Alnarpsströmmen. Grundvattnet renas till dricksvatten på Bulltofta vattenverk i Malmö.
Grevie vattentäkt är en av flera viktiga källor för att säkra upp sydvästra Skånes dricksvattenförsörjning och kan få en ännu större betydelse i framtiden.
- När samhället och klimatet förändras behöver vi planera för ett ökat vattenbehov, men även förbereda oss för kriser som torka och vattenbrist. Eftersom Alnarpsströmmen ligger skyddad djupt under marken är den mindre sårbar än våra ytvattentäkter och är viktig för hela regionen. Därför vill vi öka kapaciteten på Bulltofta vattenverk genom att förnya Grevie vattentäkt, säger Ulrika Sabel.
Grevie vattentäkt kompletterar dricksvatten från Bolmen och Vombsjön
Av det dricksvatten som konsumeras i Malmö stad kommer ca 12 procent från Grevie vattentäkt (2020). Resten av Malmös dricksvatten produceras av Sydvatten vid Vombsjöverket och Ringsjöverket. Grevie vattentäkt kommer efter förnyelsen att kunna försörja ca 20 procent av Malmö vid normaldrift och utöver detta även ha ytterligare kapacitet i en krissituation.
Arbetet med att anlägga nya dricksvattenbrunnar påbörjas under 2023.
- Vi planerar att koppla in den första nya dricksvattenbrunnen efter sommaren och 2028 ska vi nå vattentäktens fulla kapacitet på 292 liter per sekund, säger Ulrika Sabel.
Källa: VA Syd
| Dela |
|
Tillbaka |
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med verktyget Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.