Slussen.biz fanns på plats när branschorganisationen Förenade Reglertekniker, FRT, höll års- och teknikmöte i Nacka under två dagar.
Under konferensen dryftades ämnen såsom artificiell intelligens (AI), trådlös mätteknik och IT-säkerhet.
Efter välkomnande av föreningens ordförande, Kjell Sandehl (bilden till höger), tog Anders Kallebo, från Myrspoven, över scenen för att berätta om sitt företags lösning för att driftoptimera fastigheter med hjälp av AI.
Anders Kallebo, Myrspoven. Foto: Ulrik Hammarsträng
- Det är svårt att manuellt hitta den optimala driftoptimeringen. Med hjälp av AI skapar vi en virtuell byggnad som ständigt förbättras genom datainsamling via sensorer. Lösningen passar bäst i komplexa byggnader. Exempelvis kontor med öppna landskap, skolor och köpcentrum. Vi håller också på med en pilot gällande lastväxling där vi kan styra många komponenter som fläktar och pumpar. Bland våra kunder finns Skolfastigheter i Stockholm AB, SISAB, och Vasakronan. Tillsammans med dem arbetar vi med att konstant förbättra systemet.
Kalle Hultman, Ambiductor. Foto: Ulrik Hammarsträng
Kalle Hultman, Ambiductor, tog över taktpinnen och berättade om möjligheterna med trådlös mätteknik med hjälp av företagets Internet of Things-lösning via Lora.
- Teknikens fördelar är bland annat den överlägsna räckvidden, den långa batteritiden på mer än tio år, skalbarheten och kryptering med högsta säkerhet. Tekniken används för mätning av värme, vatten, el och gas och till andra applikationer som till exempel larm för legionella, frysvakt, läcksökning, nivågivare och nivålarm samt smart städning. Bland utmaningarna för tekniken finns bland annat myndigheter och standarder, elmätartekniken, de snabba förändringarna samt kravet på samarbete för att lyckas.
Intresserade åhörare under FRT:s års- och teknikmöte i Nacka. Foto: Ulrik Hammarsträng
Sista dragningen under första konferensdagen stod Web port för när de presenterade sitt företags visualiseringssystem för fastighetsautomation.
Under konferensens andra dag var det IT-säkerhet som stod på agendan. Ämnen som diskuterades var sårbarhet i system och anläggningar, publika cybersäkerhetsincidenter och hot och vad man ska beakta för att få robustare system i framtiden.
Under konferensen gavs också Slussen.biz möjlighet att presntera sig och Mikael Ekberg och Ulrik Hammarsträng gav en introduktion till nyhetskanalen, sökmotorn och den ambulerande mässan ExpoStyr.
Text och bild: Ulrik Hammarsträng
| Dela |
|
Tillbaka |
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med verktyget Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.