
Foto: Ulrik Hammarsträng
Slussen.biz tog chansen att ta del av inslaget Kommer Energibolagen ta över ansvaret för "teknisk förvaltning" som tidigare låg hos bostadsföretag? på den digitala arenan Elmiadalen, som är ett av flera alternativ till inställda Almedalen, med Elmiamässan i Jönköping som bas.
Deltagare i panelsamtalet var Markus Carpvik, chef Företagsmarknad på Jönköping Energi, Daniel Håkansson, fastighetschef på Jönköpings kommun, Ilja Batljan, vd för fastighetskoncernen SBB Norden, Krister Karlsson, vice vd och fastighetsutvecklingschef på SBB Norden samt Rickard Nordin, klimat- och energipolitisk person för Centerpartiet. Moderator var före detta bostadsministern Stefan Attefall.
Markus Carpvik, från Jönköping Energi, inledde med att berätta om det samarbetsavtal som upprättats mellan Jönköpings kommun och det kommunala energibolaget Jönköping Energi.
- Efter genomförd förstudie har vi upprättat ett affärsmässigt avtal om att Jönköpings Energi tar över det praktiska arbetet för även icke fjärrvärmeanslutna anläggningar som producerar värme och kyla. Det handlar om att vi tar över cirka 130 anläggningar nu efter semestern.
Daniel Håkansson, Jönköpings kommun, ser flera fördelar med det nya sättet att arbeta på.
- Det här avtalet har kommit till efter en lång dialog. Fördelarna är bland annat att vi slipper binda kapital och att vi lämnar över ansvaret till specialister som har rätt kompetens och större möjligheter.
Ilja Batljan, SBB Norden, tycker upplägget är spännande.
- Det känns innovativt och klokt att man kan dra nytta av specialistkompetensen i energibolaget. Positivt att bryta monopolet och skapa exempelvis mikrogrid.
Krister Karlsson, SBB Norden, tog upp frågan kring de olika parternas incitament då ett energibolag i första hand säljer energi och fick svaret att avtalet bygger på att öka effektiviteten.
Även Rickard Nordin, från Centerpartiet, tycker det är ett intressant upplägg med avtal mellan fastighetsägare och energibolag.
- Jag tror på att man som energibolag säljer en tjänst, exempelvis 20 C inomhus. På så sätt ökar incitamenten att effektivisera hos energileverantören. Jag tycker också vi borde utnyttja möjligheterna med EU bättre och exempelvis införa Ekodesigndirektivet på fler områden.
Text och foto: Ulrik Hammarsträng
| Dela |
|
Tillbaka |
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.
Trollhättans stad och Uppsala kommun har beviljats stöd från Energimyndigheten för ett nytt utvecklingsprojekt som ska hjälpa kommuner att planera energifrågor i industri- och verksamhetsområden.
Plåt & Ventföretagen presenterar en ny och omfattande konjunkturrapport gällande läget i plåt- och ventilationsbranschen.
Forskningsprogrammet Resurseffektiv bebyggelse förlängs till 2031 och en ny utlysning öppnar 11 juni.
Visste du att ditt avlopp kan spara energi? Poddvärdarna Mats och Kay har snackat avloppsvärmeväxling med energiexperten Roland Jonsson.
Pilotprojektet Resilient Syd har kartlagt behovet av och tillgången till energi vid höjd beredskap i södra Sverige. En övergripande slutsats är att försörjningskedjan behöver stärkas.