Regeringen kommer i dag att remittera en förordning för hur utbetalningarna av högkostnadsskyddet kommer att ske. Stödet kommer i ett första steg att betalas ut till hushållen och planen är att utbetalningarna påbörjas under februari 2023 om inget oförutsett inträffar.
– För att stötta hushållen under den kommande svåra perioden med stor risk för höga elräkningar tar vi nu nästa steg för utbetalning av elstödet. För en familj i hus i elområde 4 med förbrukning på 20 000 kWh per år handlar det om ett stöd på närmare 16 000 kronor, säger energi- och näringsminister Ebba Busch.
– Vi har exceptionellt höga elpriser vilket kräver exceptionella åtgärder för att hushållen ska klara ekonomin. Många hushåll får det tufft när elpriserna går upp och därför arbetar regeringen och myndigheterna hårt för att högkostnadsskyddet för elpriser ska nå hushållen under februari, säger äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje.
I slutet av oktober lämnade Svenska kraftnät in en ansökan till Energimarknadsinspektionen för godkännande av en modell som möjliggör utbetalning av de så kallade flaskhalsintäkterna. I samband med detta aviserade regeringen att det kommer att ske utbetalningar av högkostnadsskyddet till elkunderna. Energimarknadsinspektionen godkände stödet i mitten av november med tillägget att vissa företag med stor förbrukning ska göra en ansökan för att få ta del av delar av stödet.
Med anledning av Energimarknadsinspektionens tillägg behöver regeringen ytterligare tid för att ta fram ny reglering vad gäller utbetalningen till företag och andra organisationer. Regeringen behöver även göra vissa djupare analyser av bland annat statsstödsfrågan.
För att hushållen ska få ta del av högkostnadsskyddet i början av 2023 remitterar regeringen i dag ett förslag till en ny förordning som reglerar administrationen av högkostnadsskyddet till hushållen. Försäkringskassan kommer att betala ut stödet och utbetalningarna till hushållen kommer att ske utan krav på ansökan. Planen är att utbetalningarna påbörjas under februari 2023 om inget oförutsett inträffar.
Regeringen kommer inom en snar framtid återkomma med ett förslag om hur företag, föreningar och andra organisationer ska få ta del av högkostnadsskyddet.
Vem har rätt till ersättning?
Alla konsumenter som använt el under perioden 1 oktober 2021 till och med september 2022 och har elnätsavtal för konsumentändamål i elområde 3 och 4 har rätt till ersättning. Det är den person som stod på elnätsavtalet den 18 november 2022 som har rätt till ersättningen.
Regeringen avser att inom en snar framtid återkomma med besked om hur utbetalningarna till företag, föreningar eller andra organisationer kommer att ske.
Källa: Regeringen/Infrastrukturdepartementet
| Dela |
|
Tillbaka |
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med verktyget Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.