Hamnar släpper ut 18 miljoner ton koldioxid varje år — vilket motsvarar 18 miljoner transatlantiska flygresor. Ett nytt forskningsprojekt vid Högskolan i Skövde vill minska denna påverkan genom att göra Stockholms Hamnar mer energieffektiva med hjälp av smarta energisystem som kombinerar lokal elproduktion, lagring och förbrukning i så kallade mikronät.
I nuläget är fartyg som ligger vid kaj i hamnar beroende av hjälpmotorer för att generera elektricitet. Detta ökar inte bara koldioxidutsläppen utan bidrar även till buller- och luftföroreningar. Landelanslutning (onshore power supply, OPS) erbjuder ett grönare alternativ, där fartyg kan kopplas till hamnens elnät. Stockholms hamnar strävar efter att säkerställa att alla fartyg använder OPS senast år 2030, men denna omställning medför utmaningar för hamnens energiinfrastruktur.
– OPS är ett utmärkt sätt att minska utsläpp i hamnar, men i takt med att energibehovet fortsätter att växa behöver vi mer flexibla system och innovativa lösningar för effektiv energilagring, säger Mostafa Kermani, lektor vid Högskolan i Skövde.
Projektet integrerar mikronätsteknik med solkraftverk och batterilagringssystem för att möta det ökande energibehovet. Mikronät, som effektivt hanterar både energiproduktion och konsumtion, är idealiska för hamnmiljöer.
– Genom att kombinera solenergi med batterilagring kan vi inte bara hantera toppar i energibehovet utan även säkerställa en stabil och hållbar energiförsörjning. Detta minskar hamnens beroende av externa energikällor, säger Mostafa Kermani.
Genom att använda mikronätsteknik strävar Stockholms hamn efter att minska utsläpp, förbättra energieffektiviteten och bygga en resilient infrastruktur som är redo att möta framtida utmaningar.
– Vi arbetar strategiskt med att uppfylla EU:s regelverk som kräver landelanslutning för fartyg senast 2030. Det ställer höga krav på elnätet, särskilt i Kapellskärs hamn där den nuvarande kapaciteten är begränsad. I Kapellskär möjliggör OPS-anläggningen miljömässiga fördelar redan i dag. Genom att integrera mikronät med OPS skapar vi en robust och hållbar lösning som minskar hamnens miljöpåverkan och som även stärker vår konkurrenskraft, säger Staffan Forsell, chef strategi och utveckling på Stockholms Hamnar.
Forskningsprojektet är finansierat av Vinnova och namnet är ”Innovativ mikronätdesign för hållbar strömförsörjning på land: Fallstudie i Stockholms hamn". Projektet pågår från 2024 till 2027 och har som syfte att lägga grunden för grönare hamnar världen över. Andra partners i projektet är Ilmatar och Stella Futura.
Källa: Högskolan i Skövde
| Dela |
|
Tillbaka |
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med verktyget Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.