Linus Holm från Jämtlands gymnasium är vinnare av Skol-SM i kyl- och värmepumpsteknik 2026!
— Det var spännande ända in på slutet, säger Daniel Rylander från branschorganisationen Svenska Kyl & Värmepumpföreningen, som ansvarar för tävlingen. Ett stort grattis till både Linus Holm och till Jämtlands Gymnasium för riktigt fina prestationer.
Startfältet i årets tävling utgjordes av tredjeårselever från sex gymnasieskolor runt om i landet, från Östersund i norr till Malmö i syd. Under den första tävlingsdagen sattes deltagarnas teorikunskaper på prov, medan den andra dagen fokuserade på praktiska moment.
— Utgångspunkten är att tävlingsmomenten ska utgöra ett slags stickprov inom utvalda kunskapsområden som alla är relevanta för en yrkesverksam kyl- och värmepumpstekniker, förklarar Daniel Rylander vidare. För att förstå, underhålla och kunna energioptimera systemen krävs både teoretiska och praktiska färdigheter.
När tävlingen avslutades på förmiddagen den 8 maj återstod för domarna att samla ihop resultaten, bedömningarna och ha en överläggning.
— Det finns lite spänning i luften innan resultatet är framme, det märks, säger Daniel. Men saken är den att alla deltagare, oavsett om de lyckas knipa en medalj eller inte, har bevisat både för sig själva och andra att de har en god framtid framför sig. De både kan och vill det där lilla extra, vilket bådar gott för oss som bransch. Vi behöver duktiga, unga tekniker som fyller på våra led.
Till slut stod det klart att den finalist som enskilt samlat ihop den högsta totalpoängen var alltså Linus Holm från Polhemsskolan i Gävle.
— Det känns grymt kul att ha vunnit tävlingen och kunna titulera sig svensk mästare, säger Linus Holm. Att ha det med sig in den stundande yrkeskarriären känns lite inspirerande, även om det finns mycket kvar att lära sig när man väl är ute på företag och får ta del av den erfarenhet och den kunskap som finns hos kollegorna där.
Den skola vars deltagare tillsammans fick ihop den hösta poängen var Jämtlandsgymnasium i Östersund.
— Jag känner mig otroligt stolt över eleverna, vilken insats av dem, säger Robert Hedlund, ansvarig för kylutbildningen vid Polhemsskolan. De har verkligen stöttat varandra och visat vad de har lärt sig under gymnasietiden. Sedan vill jag även passa på att hylla övriga deltagare, alla kan lämna tävlingen med huvudet högt. Det här är en erfarenhet som nog alla kommer se tillbaka på med enbart positiva minnen och några kommer säkert fortsätta hålla kontakten långt efter.
Skol-SM i Kyl- & Värmepumpsteknik är en årligt återkommande tävling som arrangeras av branschorganisationen Svenska Kyl & Värmepumpföreningen (SKVP) med stöd ifrån sponsorer, utbildare och företag.
— Vi vill från arrangörshåll rikta ett stort tack för det stora engagemang vi känt från våra sponsorer, det har varit en fantastisk uppslutning. Utöver att ha stöttat tävlingen ekonomiskt och med material har de även varit otroliga när det kommer till att sprida budskapet om tävlingen i sina olika kanaler. Sedan inte minst, ett stort tack till Universitetsholmens gymnasium för ett otroligt välkomnande och värdskap.
Detta var inte första gången Malmö-skolan agerade värd, och definitivt inte den sista. Therese Blomberg, biträdande rektor på Universitetsholmens gymnasieskola, berättar:
— Det har varit en ära för oss att vara värd för Skol-SM, ett fantastiskt arrangemang som verkligen sätter fokus på eleverna, lärandet och knyter samman skola med näringsliv, säger Therese. Att i år kunna följa tävlingen på riktigt nära håll har varit spännande och jag ser ju hur mycket eleverna har lärt sig under sin gymnasietid, jag är otroligt imponerad över dem alla.
Källa: SKVP
| Dela |
|
Tillbaka |
Region Örebro läns regionala tillväxtnämnd vill förbättra förutsättningarna för länets företag att lyckas minska sin energianvändning, sänka kostnaderna och reducera klimatpåverkan.
När uppvärmning av bostäder och kontor enbart styrs av utomhustemperaturen blir resultatet inte optimalt. Men om hänsyn även tas till solljus, ventilation och antal personer så ökar andelen komfortabel tid från 60-90 procent. Det visar en ny studie.
Flera kommuner och regioner i Sverige har köpt in beredskapsvatten för miljoner som ska hålla i 20 år. Det finns dock stora oklarheter kring bevisen för det, rapporterar Sveriges radio.
Rent vatten i kranen och fungerande avlopp kostar mer för hushållen. Under 2026 steg kostnaden för ett genomsnittligt hushåll med 8 procent till 1 046 kronor i månaden. Det är dock stora skillnader mellan kommunerna.
Energimyndigheten publicerar ny detaljerad statistik över energianvändningen i svenska skolor. Den detaljerade statistiken ger en fördjupad bild av hur värme, kyla, fastighetsel och verksamhetsel används i landets skolbyggnader.
Den svenska datacenterindustrin bidrar med 57,8 miljarder kronor till BNP och stöder nästan 12 000 arbetstillfällen. Det visar en ny rapport.
Nu är det klart vilka projekt som får medel inom 2026 års SVU-utlysning. Årets satsningar omfattar bland annat resurseffektivitet, uppströmsarbete, klimatomställning och digitalisering.
Uppsala Vatten uppmanar invånarna i Vänge att inte dricka det kommunala vattnet. Detta på grund av förhöjda halter av uran.
EMTF:s generalsekreterare och vd, Jaana Petherbielke, tar över som tillförordnad ordförande. Det står klart efter föreningens digitala årsmöte den 26 maj.
Slussen.biz fanns på plats när Swegon bjöd in till RE:thinking - en dag om framtidens hållbara fastigheter på det anrika danspalatset Nalen i Stockholm.