Behovet av fördjupade kunskaper inom artificiell intelligens (AI) är stort på arbetsmarknaden och i samhället. Regeringen satsar nu ytterligare 20 miljoner på högskoleutbildning inom AI.
Förra året satsade regeringen 20 miljoner på vidareutbildning inom AI, och under 2019 satsar regeringen ytterligare 20 miljoner. Det ska bidra till att möta arbetsmarknadens behov av omställning och fördjupade kunskaper inom AI. Syftet är att tillvarata potentialen i den nya tekniken, och att öka Sveriges konkurrenskraft och förmåga att hantera samhällsutmaningar.
– Ökade kunskaper inom AI ger möjligheter till en fortsatt utveckling för hela samhället. För att stärka konkurrenskraften och välfärden behöver Sverige ta vara på möjligheterna med artificiell intelligens och vara ledande. Med satsningen skapas också ökade möjligheter för det livslånga lärandet, säger Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning.
Chalmers tekniska högskola kommer att koordinera satsningen där också Göteborgs universitet, Kungl. Tekniska högskolan, Linköpings universitet, Lunds universitet, Umeå universitet och Örebro universitet deltar.
– Det är uppenbart att artificiell intelligens redan i dag och ännu mer framöver kommer att ha en avgörande betydelse för industrins och näringslivets konkurrenskraft. Därför är den här en viktig satsning som adresserar den tydligaste flaskhalsen för att tillämpa AI i Sverige – tillgång till rätt kompetens, säger näringsminister Ibrahim Baylan.
– Om Sverige ska kunna leva upp till ambitionen att vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter så måste vi också ha tillgång till den bästa kompetensen. Och det finns en stor mängd kunniga personer som med rätt vidareutbildning kan bli en viktig resurs. Vi kan inte ha en arbetsmarknad där individer blir överflödiga halvvägs in i karriären. Framtidens utbildning måste pågå hela livet och det här är ett exempel på det, säger energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.
Källa: Regeringen
| Dela |
|
Tillbaka |
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.
Trollhättans stad och Uppsala kommun har beviljats stöd från Energimyndigheten för ett nytt utvecklingsprojekt som ska hjälpa kommuner att planera energifrågor i industri- och verksamhetsområden.
Plåt & Ventföretagen presenterar en ny och omfattande konjunkturrapport gällande läget i plåt- och ventilationsbranschen.
Forskningsprogrammet Resurseffektiv bebyggelse förlängs till 2031 och en ny utlysning öppnar 11 juni.
Visste du att ditt avlopp kan spara energi? Poddvärdarna Mats och Kay har snackat avloppsvärmeväxling med energiexperten Roland Jonsson.
Pilotprojektet Resilient Syd har kartlagt behovet av och tillgången till energi vid höjd beredskap i södra Sverige. En övergripande slutsats är att försörjningskedjan behöver stärkas.