
Med spännande namn som Rågsvedsslottet och Krabban håller 25 arkitekturstudenter vid KTH på för fullt med att bygga sex utedass på universitets campusområde vid Valhallavägen mitt i Stockholm.
Vilken eller vilka roller har utedasset att fylla 2019? Detta blir en aktuell frågeställning när arkitekturstudenter nu bygger sex stycken toaletter.
– Förutom att studenterna får en bättre förståelse för hur hus är konstruerade i verkligheten är syftet med studentprojektet att få upp ögonen för den resurs vi idag spolar ut i toaletten. Den mängd fosfor som behövs för att odla min mat varje år är inte mer än den jag kissar ut. Ändå bryter vi fosfor världen över för att göda våra åkrar och som till slut hamnar i ett övergött Östersjön.
Det berättar Martin Öhman, som tillsammans med Hanna Palmgren är den ansvariga lärarduon på KTH Arkitekturskolan.
En intressant grej med utedassen är att de, när de är klara, kommer att placeras ut i Stockholms naturreservat i Årstaskogen, i Rågsved/Snösätra och i Nackareservatet. Även Värmdö kommun är intresserade av att placera ut toaletter i skärgården. De senaste årens vattenbrist i delar av Sverige spelar förstås en roll i sammahanget, och Martin Öhman säger att dricksvatten och fekalier aldrig borde blandas från första början.
– Att vi bygger just dass handlar om att det är en byggnad med överkomlig storlek som innehåller komplexa frågor. Det finns en tydlig koppling till människans mått. Byggnadsfysik finns i ventilation. Byggnaden har tydliga flöden: människor in - avfall ut. Sedan finns hela det tankemässiga godset med miljöhot, samhällsbyggnad etcetera, säger Martin Öhman.
Byggena ska förutom det som redan nämnts skänka insikt åt vikten av fungerande sanitet i till exempel flyktingläger. De är tillgänglighetsanpassade och formges i grupp efter KTH Arkitekturskolans metod Massvishet som handlar om att bli bättre tillsammans och om att ta tillvara allas tankar och kunskap.
Studenterna kommer att bygga utedassen i anslutning till arkitekturskolan fram till den 17 maj. Mellan den 24 och den 27 maj ställs de ut på samma plats.
Källa: KTH
| Dela |
|
Tillbaka |
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.
Trollhättans stad och Uppsala kommun har beviljats stöd från Energimyndigheten för ett nytt utvecklingsprojekt som ska hjälpa kommuner att planera energifrågor i industri- och verksamhetsområden.
Plåt & Ventföretagen presenterar en ny och omfattande konjunkturrapport gällande läget i plåt- och ventilationsbranschen.
Forskningsprogrammet Resurseffektiv bebyggelse förlängs till 2031 och en ny utlysning öppnar 11 juni.
Visste du att ditt avlopp kan spara energi? Poddvärdarna Mats och Kay har snackat avloppsvärmeväxling med energiexperten Roland Jonsson.
Pilotprojektet Resilient Syd har kartlagt behovet av och tillgången till energi vid höjd beredskap i södra Sverige. En övergripande slutsats är att försörjningskedjan behöver stärkas.
Boverkets byggprognos i juni visar ett svagare påbörjande av bostadsbyggandet under 2026 jämfört med Boverkets senaste byggprognos (mars 2026). Det finns dock ljus i tunneln.
Hur ser läget gällande kompetensförsörjning inom VA ut? Svenskt Vatten summerar i en rapport läget för 2025.