Slussen.biz har fått en pratstund med Göran Werner, konsult på WSP och koordinator för beställarorganisationen BeBo, med anledning av att BeBo firar 30 år i år.
Vad var upprinnelsen till BeBo?
- Bebo står för Beställargrupp Bostäder och är Energimyndighetens nätverk för energieffektiva flerbostadshus med ett 20-tal fastighetsbolag som medlemmar. Det började med teknikupphandlingar för bland annat kylar och frysar som var ett aktuellt ämne vid tidpunkten. Sedan genomfördes ett 60-tal teknikupphandlingar med syfte att driva på energieffektiviseringen. Eftersom Allmännyttans inköpsfunktion, HBV, och de allmännyttiga bostadsbolagens organisation Allmännyttan (då SABO, reds anm) var drivande handlade mycket om flerbostadshus. 2001 separerades arbetet mellan flerbostadshus och lokalfastigheter och det var då vi fick namnet BeBo och systerorganisationen Belok. BeBo:s första koordinator hette Hans Westling. I början av 2000-talet tog Hans Isaksson över som koordinator och tillsammans med dåvarande ordföranden Arne Elmroth började man arrangera medlemsmöten. Runt 2005 fick BeBo en fastare budget från Energimyndigheten och allt större projekt, ofta med fokus på renovering, växte fram. Bland annat drogs projektet, med fokus på tilläggsisolering och värmeåtervinning, ”Ny kostym och respirator” igång. Projektet bytte sedan namn till "Rekorderlig renovering".
2010 var det du som tog över stafettpinnen som koordinator för Bebo. Vad har hänt sedan dess?
- Vi har bland annat fått med flera privata fastighetsbolag, exempelvis Stena Fastigheter, Ikano och Wilhelm. Målet är inte att vara massa medlemmar utan 20-25 med stort engagemang. Vi har skapat innovationskluster och en öppen seminarieverksamhet för att sprida resultatet av vårt arbete, vilket blivit en större del av uppdraget. Vi arbetar också med ett antal fördjupningsområden såsom solel, digitalisering och bostadsrättsföreningar där vi driver diskussionen för hela branschen, letar forskningsprojekt och är med i tillämpad forskning. Idag är hemsidan ett viktigt verktyg att sprida resultatet av vårt arbete. Den är tillgänglig för alla och man behöver inte vara medlem för att ta del av exempelvis de beräkningsprogram som finns där.
Hur ser framtiden ut för BeBo?
- Vi fortsätter arbete med energieffektivisering i nybyggnation och inte minst renovering. Digitaliseringen blir en allt viktigare del av fastighetsdriften i framtiden och vi är med i ett pilotprojekt tillsammans med Belok och Installatörsföretagen. Vi kommer också arbeta mer LCA-inriktat, det vill säga att vi tittar på hela livscykeln såsom transporter och byggmaterial och dess klimatpåverkan. Vi vill också vara med och lösa de relativt nya problemen med effektbrist genom att arbeta fram system för laststyrning och effektutjämning. Här pågår bland annat ett projekt med lagring av solenergi med hjälp av vätgas.
Till sist, blir det någon fest?
- Vi uppmärksammade 30-årsjubiléet på senaste medlemsmötet och firade oss själva lite, men något större kalas blir det inte.
Läs mer om BeBo
Läs mer om Belok
Text: Ulrik Hammarsträng
Foto: WSP/Nicklas Prytz
| Dela |
|
Tillbaka |
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med verktyget Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.