Det finns stor potential att skynda på energiomställningen genom att använda elen smartare. Men småhusägarna saknar tillräcklig kunskap för att göra rätt åtgärder som är bra både för plånboken och för klimatet, visar en Novusundersökning.
Effektiv energianvändning är en av nycklarna till omställningen av energisystemet. Den största potentiella besparingen finns i landets två miljoner småhus. Men en ny undersökning som Novus har gjort på uppdrag av Energimyndigheten visar att småhusägarna är osäkra på vilka åtgärder som är lönsamma, och att de har låg kännedom om vilka stöd som finns att få.
– Vi behöver se till att fler utnyttjar de möjligheter till stöd som finns. Till exempel finns de kommunala energi- och klimatrådgivarna som ger kostnadsfria och opartiska råd till privatpersoner, företag och föreningar. Man kan även söka ekonomiskt stöd från Boverket för att göra energieffektiva åtgärder i sitt hus, säger Veronica Eade, enhetschef på Energimyndigheten.
Novusundersökningen visar att 55 procent av småhusägarna känner till den kommunala energi- och klimatrådgivningen. Energimyndigheten arbetar för att öka kännedomen. Inom kort lanseras till exempel en nationell webbplats för energi- och klimatrådgivning som vänder sig till rådgivningens målgrupper; hushåll, företag och föreningar.
Småhusägarna anger att det största hindret för att genomföra åtgärder som minskar energianvändningen, är osäkerheten om vilka åtgärder som är lönsamma. I genomsnitt tycker småhusägarna att en investering i energieffektivisering ska återbetala sig på 6,5 år.
– Genom enkla åtgärder finns det pengar att spara för många småhusägare. Du kan byta till effektiva vattenkranar och munstycken eller sätta in energieffektiva glas i dina fönster. Att tilläggsisolera vinden är en god investering. Det låter kanske dyrt, men det behöver det inte vara, säger Veronica Eade.
Effektiv energianvändning är en viktig förutsättning för att vi ska klara av omställningen av energisystemet. Förutom en utbyggnad av fossilfri kraftproduktion behövs insatser för effektivisering och flexibilitet i användningen, så att den energi vi har kan räcka till mer.
Energimyndigheten bedömer att energieffektivisering inom bostäder, service och industri kan minska elbehovet med 20-25 terawattimmar i Sverige redan till år 2030. Det motsvarar årsproduktionen i Sveriges största kärnkraftverk under 2023, eller mängden el som går till uppvärmning i Sverige under ett år.
– Utan att sänka vår levnadsstandard kan vi använda den energi vi har mer effektivt och på så vis minska behovet att tillföra mer el. Det sparar både pengar och naturresurser, säger Veronica Eade.
Källa: Energimydigheten
| Dela |
|
Tillbaka |
Under en vecka i juni fylls Almedalen i Visby av representanter för politik, näringsliv och myndigheter. Slussen.biz har fått några röster från årets upplaga.
Under höstens ExpoVent-turné kommer branschorganisationen Svensk Ventilation hålla en föreläsning där man bland annat kommer att informera om möjligheterna med verktyget Servicekollen.
Enligt Byggchefernas årliga presentation av rapporten Machoindex ligger det på samma nivå som förra året. Läget har dock försämrats sedan man började med genomlysningen år 2020.
I april i år smittades en hyresgäst på Föllingebacken i Tensta av legionella, via sitt duschmunstycke. Personen insjuknade och avled till följd av smittan, rapporterar Nyhetsbyrån i Järva.
Forskare vid Mittuniversitetet undersöker just nu om vatten förorenat med evighetskemikalierna PFAS kan renas med växten andmat, rapporterar Sveriges radio.
Hösten 2026 bjuder på ett intensivt Expo-schema då ExpoStyr, ExpoVent, ExpoVärmeKyla och ExpoVA ger sig ut på vägarna igen.
Projektet Fokus Fastighet ska stärka stora offentliga fastighetsbestånds roll som en aktiv del av Norrbottens energisystem. Satsningen omfattar energieffektivisering, flexibilitet och resiliens till förnybar energi, fjärrvärme och solenergi.
Regeringen har i dag beslutat att utse Nancy Mattsson till ny generaldirektör och chef för Boverket. Hon tar över tjänsten efter Anders Sjelvgren som innehaft den sedan 2017.
Marknaden för solpaneler har exploderat. Men vad händer med dem när de är uttjänta och ska bytas ut? Sveriges Radio har undersökt saken ur olika perspektiv.
I Almunge utanför Uppsala testas Sveriges första elby där tanken är att verksamheterna ska dela egenproducerad överskotts-el mellan varandra, rapporterar Sveriges Radio.